משבר האקלים – משבר עולמי

משבר האקלים – משבר עולמי

ההגדרה של משבר אקלימי היא שינויים של מזג האוויר לאורך זמן ובקנה מידה עולמי. בקיצור: העולם שלנו מתחמם וזה בגלל פעילות אנושית. מאז המאה ה-19 גורמים בני האדם לשחרור כמויות גדולות מאוד של פחמן דו-חמצני וגזי חממה אחרים לאוויר. עליית שיעור גזי החממה באטמוספירה גורם לעלייה בטמפרטורות וכתוצאה מכך לשינויים ארוכי טווח באקלים. מאז המהפכה התעשייתית הטמפרטורה העולמית הממוצעת עלתה במעלה אחת בממוצע עולמי  זו עלייה מהירה בהקשר של מערכות אקלים עולמיות. 

שינוי האקלים גורם בין השאר לתופעות הבאות: המסת קרחונים בקטבים ובראשי ההרים, עליה במפלס פני הים, עליה בתדירות ובעוצמה של תופעות מזג אוויר קיצוני כמו סערות, בצורת וגלי חום, התפשטות מחלות, מחסור במי שתיה ובמזון. השפעות שינוי האקלים מורגשות כבר עכשיו במקומות רבים בעולם: כמעט כל שנה נשברים שיאי טמפרטורה גלובליים, מעטה הקרח שנשאר בקוטב הצפוני בעונת הקיץ מצטמצם, אזורי פרמפרוסט בהם הקרקע הייתה קפואה במשך אלפי שנים מתחילים להפשיר, שיחרור מאגרי מתאן, כספית וחיידקים מחוללי מחלות שהיו קפואים בהם. 

אזורי המדבריות נמצאים במגמת התפשטות, ואזורים נרחבים הנמצאים על גבול המדבר אינם יכולים עוד לקיים חקלאות. תכיפות וחומרת השריפות בעולם עולה בהתמדה. בחדשות שומעים בעיקר על השריפות בקליפורניה ובאוסטרליה, אבל יש שריפות חסרות תקדים גם למשל אצל שכנתינו בלבנון ובאזור החוג הארקטי כמו למשל בקנדה ובסיביר. פליטות של גזי חממה מתערבות ומערערות את מחזור הפחמן הטבעי של כדור הארץ. במחזור הפחמן הטבעי נכללים תהליכים כמו בליעה של פחמן דו חמצני ע"י עצים והפיכתו לאנרגיה בתהליך הפוטוסינתזה, שחרור פחמן דו חמצני לאטמוספירה בתהליכי נשימה ושריפה וקליטת פחמן דו חמצני באוקיינוסים. גזי חממה הם גזים הלוכדים את החום באטמוספירה. גזים אלו בולעים ופולטים אנרגיה בתחום האינפרה-אדום (ובכך מונעים את "בריחת" הקרינה הזו, כלומר איבוד אנרגיית חום, לחלל החיצון). 

אפקט החממה הוא מנגנון שקיים מזה מאות מיליוני שנה, והוא חיוני לקיום החיים בכדור הארץ כפי שאנו מכירים אותם כיום. ללא גזי חממה בכלל, טמפרטורת כדור הארץ הייתה בערך מינוס 18 מעלות צלזיוס . כשמדברים על התחממות עולמית הכוונה לחימום נוסף של האקלים, שנגרם עקב עליית כמות גזי החממה, בעקבות פעילות אנושית. מומחים מעריכים כי מאז תחילת המהפכה התעשייתית עלתה רמת הפחמן הדו חמצני בשליש ושדבר זה הוביל להתעצמות אפקט החממה ובכך להתחממות עולמית. משך התחממות זו עלול להוביל לשינויי אקלים משמעותיים.

Comments are closed.